Pages

Thursday, 19 January 2012

PETRONAS StreetSmart :To Inspire Greater Road Safety Awareness


Semalam aku tertarik dengan status updates dr kawan aku, Lindot. Katanya :

"baru menyaksikan sorg rider motor ditumbuk di muka bertubi2 oleh sorg bapa yg anaknya dilanggar rider motor tu, masa melintas d jln raya.pdhal lampu kanak2 melintas mmg hijau. Kalo anak aku yg kene langgar, haruslah bengkak muka & telor mamat tu aku terajang. Bodoh ke apa, ko patutnya berhenti kanak2 melintas, obviously lampu ko merah, n yet ko jalan n langgar pulak budak tu.. Stupid dumb ass!!"

Ramai yang bersetuju mamat rider tu dibelasah. Aku juga bersetuju.
What a stupid rider, dah lah melanggar lampu merah, langgar kanak2 yang sedang melintas jalan pula tu. Terang2 lah rider tu bodoz dan bersalah. Memang padan muka dia kena belasah.

Aduhai, sedih, sakit hati namun inilah sebenarnya yang berlaku di negara kita. Kesedaran terhadap keselamatan dan peraturan jalan raya masih rendah. Kalau kita baca dalam akhbar, setiap hari PASTI ada berita kemalangan jalan raya. Sungguh menyedihkan.
Atas kesedaran ini, petronas telah mengambil inisiatif to further improve their popular PETRONAS Street Smart exhibition yang terletak di Petrosains KLCC; yang mana, the main objective is to promote awareness and understanding of road safety melalui aplikasi saintifik..
Sebenarnya pameran ni dah lama dah, since 2001 lagi, dah lebih 10tahun tapi ya ampun,aku baru tahu  maklumlah, Petrosains pun tak pernah jejak lagi. T__T.

D7K_2078-vert


Pengalaman pertama menjejak kaki ke pameran ini, aku excited!
1st response, WOW, impressive!
Dalam pameran ni, ada lebih kurang 15 station tentang keselamatan jalanraya, dan kita boleh try the interactive exhibits.
BEST!!

Aku yang mak budak ni pun excited, definitely anak2 aku dan anak2 korang mesti enjoy punye lah!!

D7K_2093-vert


Gambar kat atas ni aku try bawak simulator kereta, tengah2 drive tu tetiba bunyi handphone and aku kena jawab soalan sambil bawak kereta. Mencabar jugak sbb dia bagi soalan maths. Simulator ni nak test kadar kecekapan kita buat kerja dalam 1 masa.
Ada 3 soalan, 1 je aku jawab betul T__T

D7K_2081-vert


Yang ini pulak soal jawab tentang perkara asas bila nak memulakan pemanduan.

gogle


Oh ini best, kalau korang pergi, WAJIB CUBA!!
Gogle tu akan berikan kita keadaan minda dan vision ketika seseorang itu sedang mabuk atau dibawah pengaruh dadah.
Aku cuba gogle Extreme Drug.
Bila pakai tu, aku rasa kepala berpusing, visi penglihatan berpusing2, dan aku nampak garisan ada yg lurus tapi ada yang bengkok.
Fasilitator suruh aku jalan lurus. Ok fine, aku pun jalan lah.
Serasa aku aku dah jalan lurus. Tapi sebenarnya, aku jalan senget!!
Ya Allah, sesungguhnya baru aku tahu bagaimana vision orang yang sebegini. SUNGGUH MERBAHAYA. Sepatutnya sesiapa yang memandu dibawah pengaruh alkohol dan dadah ni dikenakan hukuman potong lidah aje.

vision


Ini pun best juga, simulator untuk kita tahu "visibility factor" kita kepada pemandu lain. Outfit yang aku pakai tu, apparently tidak selamat.. tskk tskk..

interactions

Other interactive simulators.

cats

Aktiviti menyusun objek. Diberi masa selama 1minit, kena susun objek ikut bentuk tapi berbeza. Sekali lagi aku. FAIL.

helmet

Simulator ini untuk bagitau perbezaan kecederaan kepala jika pakai helmet lulusan SIRIM atau helmet cikai.
Banyak beza ya.

D7K_2149


Ini best! Simulator hentakan pada kelajuan 10km/j. Lepas tu, boleh email kepada diri sendiri video kita tu tadi.



Korang tengoklah aksi aku tu. Over. hahahaha.
But seriously, even at 10km/j pun terasa kesannya, aku tak boleh bayangkan kalau 110km/j.
Fikir-fikirkan lah. Memandulah secara berhemah.

Exhibition kalau takde maskot, tak best lah kan. :P

D7K_2217

Okay now, bila ada event macam ini adalah peluang berkenalan dan berjumpa dengan rakan2 blogger yang lain.


D7K_2223

D7K_2225

Dan my fren diyanazman


D7K_2222


Ada lagi yang aku jumpa tapi x bergambar sama, juanita dan puteri.

So apalagi korang, hujung2 minggu ataupun cuti umum kalau takda aktiviti, boleh lah ke KLCC bawa anak2 ke pameran Petronas StreetSmart ni. Bukan kena bayar pun, masuk adalah PERCUMA.

D7K_2228

Memula bawak anak2 masuk ke pameran ni, kemudian emak2 boleh cuci2 mata pulak kat KLCC. hehe

4 said~:

Diyana said...

Waghhh.. memang sangat best Street Smart ni... tak sabar nak bawak anak aku... sure dia suka giler.. later we bring our kids together eh!

Imran Arif said...

Salam kak...glad you enjoyed the visit. Do come again and bring your families okay =)

story teller :) said...

eheh. Puteri di sini. :-)

@nannoor said...

diyana: wokeyy!! MGH pun dah setuju!!

Imran: Salam imran!! tq for visiting my blog. definitely will visit petrosains with kids. :))

puteri: hiiii!!!!!!